Top 10 – Songs

6 Aug

Jeg vil prøve at lave en top 10 over mine absolut favorit sange, i øjeblikket. Der er både nogle ældre og nogle nye, som jeg har fået øjnene op for de senere år.

Here it goes:

Nr. 10 – “Wherever you will go”, The calling.

Source

Denne sang er fra 2002 og udover den hører jeg ikke så meget andet fra dette band. Men lige netop denne sang giver mig altid gåsehud når jeg hører den, både pga. teksten, som selvfølgelig handler om en fyr der virkelig bare elsker en pige, men også pga. den lille bitte mands kæmpe enorme dybe stemme.

The calling is not one of my favorite bands, but I have always loved this song. 

Nr. 9 – “One day”, LMFAO.

Source

Selvfølgelig skal mine elskede LMFAO da have en plads på min liste og netop “One day” er i mine øjne/ører en af deres bedste. Den handler om, at de jo har alt hvad hjertet kan begære (penge, piger, kæmpe hus, flotte biler – you name it), men det eneste de mangler er lige netop den her pige de synger om, som de ved at de nok skal få “one day”. God god sang – der altid får mig op og danse.

Of course wonderfull LMFAO is on my list, and “One day” is my favorite. 

Nr. 8 – “One, U2.

Source

U2 har lavet mange gode sange i årenes løb, men da de kom ud med sangen “One” i 1992 kom der virkelig snak om dem. Ikke bare pga. den gode sang, men også pga. sangens kontroversielle budskab. Den skulle nemlig handle om en ung homoseksuel mand, der får aids og som prøver at få hjælp og støtte af familien, men som afviser ham. (Det skule være en sand historie) Sangen giver mig mega gåsehud og tårer i øjnene hver gang. Jeg vil lige understrege at jeg snakker ikke om den nye version de lavede i 2006 med Mary J. Blige, for det er da bare en gang L***.  Et råd til alle sangere – hold jer til originalen. ALTID!

U2 has brought us many amazing songs over the years, but my absolut favorie is “One”. It gets me everytime.

Nr. 7 – “For the good times”, Johnny Cash.

Source

Gode gamle Hr. Johnny Cash – hvis der er en jeg virkelig bare ville ønske jeg havde nået at se live inden han døde, så må det klart være gode gamle Hr. Cash. Han var fantastisk på alle måder og sangen “For the good times”, mener jeg er en af hans bedste. Han har mange gode og mange som man bedst husker ham for (Walk the line, Ring of fire, falsom prison blues etc.), men “For the good times” sys jeg er Cash når han er allerbedst. Det er en cover sang, originalen blev sunget af Johnny Cash gode ven Kris Krisopherson. Den er på det sidste album Johnny Cash udgav inden hans død i 2003, kun fire måneder efter hans kone, June Carters død.

The dear Mr. Johnny Cash was an amazing singer and perfomer. He sang many memoreble songs. “For the good times” is actually a coversong, but I think it is one of the best songs Johnny Cash ever did sing.

Nr. 6 – “Little lion man”, Mumford and sons.

Source

Mumford and sons er en nyere gruppe, der blev dannet i 2007. Deres musik er et miks af indie rock og folk og så kan de rigtig godt lide at trampe i gulvet.😉 Jeg er faldet pladask for denne gruppe og især deres sang “Little lion man”, hvor de går helt amok med deres banjo og tramperi. Ærlig talt ved jeg ikke helt hvad sangen handler om, noget med der er en der har begået en fejl og så er det gået ud over en anden, men det er også lige meget, for rytmen, instrumenterne og stemmerne gør det til en super god sang.

I dont know what the song “Little lion man” is about, but I love it. I love the lead singers voice, I love the banjo and I just love the feel of the song. There’s so much power in this song.

Nr. 5 – “Home”, Edward sharpe and the magnetic zeros.

Source

Home is whenever I’m with you – sådan lyder det i denne skønne sang og det er det sangen handler om. At når man finder en man virkelig holder af, så er det lige meget hvor man er, for hjem er hvor den person er. Jeg elsker dette budskab, både fordi det fortæller om dette bands syn på livet, at man ikke behøver alle de materielle ting, som et hus, for at kunne finde sig hjemme et sted. Det handler ikke om tingene, men om personerne. Sådan tolker jeg det ihvert fald.🙂 Edward Sharpe and the magnetic zeros er nok det mest hippie-agtige band i vore tid and I love it!!!

“Home” is a song that says a lot, like you don’t need a house or fancy things to feel at home somewhere, just as long as you have someone that you love by your side. Edward Sharpe and the magnetic zeros is an amazing band.

Nr. 4 – “Rewind”, Paolo Nutini.

Source

I sangen “Rewind” Paolo Nutini om en pige han har mistet, og at han ville ønske at de bare kunne skrue tiden tilbage. Alle kan forstå den sang og har været ude for det samme, men det er ikke kun derfor jeg elsker den sang. Paolo Nutini har en helt speciel og anderledes stemme, der gør at man får helt gåsehud når han synger. Han synger med en skotsk accent og en fløjlsblød stemme, der gør ens knæ helt smelter og når han så synger en sørgelig sang, om en pige han har mistet, så kan man ikke andet end at elske ham og sangen. Paolo Nutini har lavet andre super gode sange (Last request, Candy, New shoes) så husk at tjek ham ud.

Nr. 3 – “Guaranteed”, Eddie Vedder.

Source

I kender måske bedre Eddie Vedder som forsanger for bandet Pearl Jam, hvilket da også er super god musik, men her på Eddies senere år, er han også gået solo med noget mere stille og rolig musik. Da filmen Into the wild blev lavet, blev Eddie Vedder bedt om at lave musik der passede til, så han lavede et helt album med samme navn som filmen og det er i min øjne, et af de bedste albums der findes. Musikken er helt speciel og hver sang har noget vigtigt at sige, deriblandt er der den storslåede sang “Guaranteed”. Bare den først linje i sangen giver mig de vildeste gåsehud: On bended knee is no way to be free”. Sangen handler om det samme som filmen, nemlig at bryde fri fra samfundet og  leve frit i naturen.

Eddie Vedder is best known from the band Pearl Jam, but in 2007 he made a solo album called into the wild, made over a movie with the same name. “Guaranteed” is about living on the roads and being free.

Nr. 2 – “Graceland”, Kashmir.

Source

Denne sang har fulgt mig siden jeg var 13 år, hvor den kom ud (1999), jeg kan tydeligt huske, at hver gang jeg bare sad på mit værelse og hørte musik, så blev den her sang spillet igen og igen og igen. Teksten giver egentlig ikke den helt store mening, men musikken og forsangerens (Kasper Eistrup) stemme gør at sangen er noget helt specielt for mig.

This song has followed me since I was 13 years old. I’t means a lot to me.

Nr. 1 – “Smile”, Nat King Cole.

Smile

“Smile” melodien er egentlig skrevet af Charlie Chaplin, mens teksten blev skrevet nogle år efter. Den er blevet sunget af nogle forskellige, mange kender den bedst sunget af Michael Jackson, som også er en meget fin version af den, men jeg kan nu bedst lide versionen af Nat King Cole. Jeg er nu også bare meget glad for Nat King Coles stemme og stil, som passer rigtig godt til den tekst. Sangen handler om, at lige meget hvor slemt det ser ud, er der altid en silverlining, hvilket vil sige, at det nok skal blive godt igen, hvis du bare husker at smile og kigge på de positive sider af livet. Jeg elsker det budskab. Det er endnu en sang der tit har fået en tåre frem i min øjenkrog og som sjovt nok altid får mig til at smile.

This song always makes me SMILE!!!🙂

Skriv et svar

